Paschasius Radbertus, Expositio in Matthaeum, Liber Tertius, on Matthew 5:33-37.
Source: PL 120:253-256
Partial English translation, is found under Latin text.
Partial English translation, is found under Latin text.
____________________________________________
Iterum, inquit, audistis quia dictum est
antiquis: Non peierabis, reddes autem Domino Deo tuo iuramentum tuum. Ecce hoc
loco, sicut et ubique in istis cumulus iustitiae redintegratur. Nam per quod
quisque iurat, aut veneratur, aut diligit, aut timet; idcirco carnali populo
iurare per Deum ex lege licitum erat. (0253C) Et hoc quasi parvulis concessum
erat, ut quomodo victimas immolabant Deo, ne idolis eas offerrent, sic et
iurare illis in Deum permissum erat; non quod recte hoc facerent sed quia
melius erat Deo id exhibere quam daemonibus. At vero illi per elementa iurandi
semper pessimam consuetudinem tenuere, sicut a prophetis quam saepe arguuntur.
Iurabant namque per angelos, iurabant et per urbem Hierusalem ac per templum;
creaturas quoque resque carnales obsequio et honore Dei venerabantur. Idcirco
superstitionem contumaciae veteris condemnat, et religionem iurandi per coelum,
vel terram, aut caput, aufert, quia in contumeliam Dei sacramenti venerationem
referebant. Porro Iudaei alia ex lege agebant, alia ex traditione et
superstitione Pharisaeorum, alia falsitatis errore decepti. (0253D) Quae omnia
Magister veritatis removens, ea quae legi deerant adimplebat. Hinc quoque ait:
Ego autem dico vobis non iurare omnino per coelum, et addidit, quia thronus Dei
est. Thronus utique Dei, et non Deus, quia creatura esse probatur. Porro in
lege, Reddas, inquit, iuramentum tuum Domino Deo tuo. Illi vero e contrario,
aut coelum plus aliquid suspicantes, aut forte si per eum iurarent, persuasum
habebant non se iuramento teneri. Propterea providus arbiter sic sententiam
temperat, ut et coelum Dei creatura credatur, et tamen quia secundum spiritalem
intelligentiam thronus Dei est, se teneri iuramento, quisque per eum iuraverit,
asseverat. Ita quoque et de terra sentiendum, per quam omnino iurare vetat,
quia scabellum pedum eius est. (0254A) Non quod enormitate membrorum coelum
praesideat, et hunc vasti aeris spatium cruribus interclaudat, veluti
Anthropomorphitae suspicantur, quatenus scabellum terrae pedibus attingat: sed
quia per terram sancta Dei Ecclesia figuratur, quae nimirum scabellum pedum:
eius iure dicitur, quia subdita Creatori, gressibus eius prostrata, fideli devotione
substernitur. Hinc quoque in psalmo: Donec ponam inimicos tuos scabellum pedum
tuorum (Psal. CIX, 2) . Scabellum quippe inimici ponuntur dum reconciliati Deo
ditioni eius devoti inclinantur. (0254B) Ipsa est enim terra viventium
soliditate Christi super aquas fundata, quae longe alio visionis sacramento, a
Moyse et Aaron, Nadab quoque et Abiu, una cum septuaginta senioribus, sub
pedibus Dei Israel, quasi opus saphirinum cernitur, et quasi coelum cum serenum
est. Nec mireris interea, si nunc terra, nunc scabellum pedum eius, sancta Dei
Ecclesia nominatur, interdum vero quasi coelum, cum serenum est, sub pedibus
eius cernitur; quia una eademque res variis figurarum aenigmatibus, ob
meritorum efficientiam et significationem causarum luce clarius reseratur. Qua
de causa iurare per terram aliquem vetuit, qui scabellum pedum eius, ac si
coelum cum serenum est, firmitate perpetua, sancta Dei scilicet Ecclesia
solidatur. Unde, si quis terram aut coelum vel Hierusalem illam magis aliquid
existimat quam creaturam, errat. (0254C) Si quis vero non se teneri iuramento,
quia creatura esse cernitur, cogitet quod in his omnibus praestantiora
clauduntur et adumbrantur arcana. Quis enim ignorat quod Hierusalem illa
terrena illius coelestis imaginem gerat? Et ideo quisquis per eam iurat,
iusiurandum ei debet cuius est civitas, nec alteri quam illi reddendum recte
putatur. Sed ut simplicius loquar argumentati sunt se non teneri iuramento, si
per ea tantum ad litteram iurassent, quia dictum fuerat: Reddes autem Domino
Deo iuramentum tuum. Idcirco docet nihil tam vile in creaturis Dei, ut per hoc
quisque periurare debeat, quando, a summis usque ad infima quaeque divina
Providentia cuncta creata reguntur. Hinc quoque incipit a throno Dei, quod
sublimius est, et pervenit usque ad capillum album vel nigrum, quod vilius est.
Et insinuat nec per caput debere nos iurare, quamvis nihil magis ad nos
pertinere videatur. (0254D) Sed quomodo nostrum est, ubi potestatem faciendi
vel commutandi colorem nigri aut albi non habeamus? Propterea ineffabiliter
tenent omnia, et ubique praesenti iuramentum debetur veritatis. Unde quisque
per caput iurat, illi utique debet iusiurandum, qui potestatem capitis habet,
et cuius figuram caput tenet. Nam caput nostrum Christus, caput vero Christi
Deus: et ideo quisque per caput iurat, illi utique debet iuramentum suum, cuius
figura et potestas in eo manet. (0255A) Verumtamen quia ista de superstitione
vel errore Iudaeorum venerant, resecat noxia et superflua, complet autem ad
perfectionem, dum tollit iurandi occasionem, quae defuerant, Sed tamen quia
videtur Apostolus quam saepe iurasse, et veritatis sacramenta inter Christianos
pro satisfactione alterius, licet a malo sint, frequentius conceduntur, liquet
quod Christus penitus iurare non prohibuit; sed propter occasionem periurii,
docuit quod perfectius est; et ostendit quidquid ulterius fit, esto liceat
veritatis obtentu, quod a malo est, dum quisque, pro dubietate alterius, ut
fidem faciat qui non credit, iurare cogitur. Hinc est quod Apostolus saepe
iurat, ut infirmis ad fidem persuadeat. Hinc est quod Ecclesia suos pro pacis
foedere fideique assensu frequenter iurare concedit. Sed Dominus docuit quod
perfectius est, indulsit quod infirmitatis, resecavit quod superstitiosum erat
et noxium. (0255B) Quia profecto, sicut mentiri non potest qui non loquitur:
sic periurare omnino non valet, qui nunquam iurat. Idcirco nemo sicut bonum
appetat iusiurandum, sed pro infirmitate alterius quae a malo est, quia
infirmitas mala est, utatur iuramento veritatis subsidio fretus, ut ei
persuadeat quem iure necessaria fide viderit infirmari. Aliter autem.
Sermo vester, inquit, sit: Est, est; Non, non.
Quia omnino evangelica veritas non recipit iuramentum, sed alterius infirmitas
id cogit, dum quilibet simplicem non potest recipere veritatem. Verum quod
omnis sermo fidelis recte pro iureiurando accipitur, et ideo in illo semper
esse debet in affirmando, est, est, in negando, non, non; sufficit enim dicere
ore, est illud, quod in corde est; non est autem, in ore, illud, quod in corde
non est. (0255C) Quidquid vero extra hanc regulam secus est, certe aut ex
mendacio est, aut ex infirmitate alterius, licet verum sit quod iuratur. Et
ideo non dicit, quidquid amplius est, malum est, sed temperat sententiam, et
ait, a malo est. Quia si quidpiam plus minusve subterfuerit, a malo esse
convincitur. Quapropter quod est in corde, sit et in ore; quod vero non est in
corde, nequaquam sit, quia non debet esse in ore. Unde, si quis verum loqui
curat, calamum linguae prius necesse est intus in veritate tingat, deindidem ex
eadem veritate foras in ore verum proferat. Omne quippe verum a veritate verum
est, et omne quod est eo habet esse, quia est ab eo quod est. Sic itaque omnis
veritas a vero habet ut omnino veritas sit, et ideo non simpliciter, sed
geminate dictum est, Sit omnis sermo vester: Est, est; Non, non. (0255D) Neque
enim vicissim ea confundere licet, ut sit in eo est, et non, quod Apostolus
denegat, sed in ea quam corde gerimus essentia veritatis, est illud quod ore
proferimus; veritas autem Deus est, et quisquis verum loquitur utique ex illo
loquitur. Quia, sicut quidquid est, ab eo habet esse quod essentialiter est:
ita ex illo, qui in nobis et in fide nostra Deus veritas est, debet ore
proferri quod verum est. Alioquin, etiamsi verum videatur, nisi ex illo habeat
esse, utique non est. Esse quippe Deo substantialiter est: nobis quidem et
rebus, ac negotiis universis accidentaliter. (0256A) Idcirco, quodcunque nos
sumus, quod in nobis vel ex nobis est, seu quodcunque circa nos est, ab eo constat
esse, quod est. Sin autem ex eo non habuerit esse, utique non est. Propter quod
mira dispositio rerum, omne quod non est, quia non habet esse ab eo quod est,
non minus verum est, quia non est, quam quod est, et partitur esse ex eo quod
est. Hinc igitur constat, quod in ore Christiani, non minus in negando, quam in
asserendo semper veritas esse debet. Sed tamen talia quae tam ardua sunt et
difficilia, quia peccandi via satis lubrica est, nemo sine spiritu fortitudinis
custodit; nemo nisi esuriat et sitiat iustitiam, partes vitae perfectiores, et
consummatam regni coelestis iustitiam adimplebit. (0256B)
---
---
Partial English Translation
Source: Hugo Eterianus, Janet Hamilton, Sarah Hamilton, and Bernard
Hamilton. 2004. Contra Patarenos, p. 200-201. BRILL.
Since it is apparent that the apostle swore quite often, and
oaths of truth are frequently granted between Christians for the satisfaction
of one another however these may be the result of the evil one, it is clear
that Christ did not totally forbid swearing, but because it might lead to
perjury he taught what is the more perfect way, and showed that whatever is
done beyond that, that though it may be permitted in search of truth it is from
the evil one when anyone is compelled to swear on account of another's doubt,
to create belief in one who does not believe. It is in this way that the
Apostle often swears to confirm the faith of the weak; hence it is that the
church frequently grants its members the right to swear oaths in order to make
peace treaties and oaths of loyalty. But the Lord taught that which was more
perfect; he allowed that which is superstitious and harmful should be excised
from weakness. Because indeed, just as a man who does not speak cannot tell a
lie, so it is completely impossible to commit perjury if you don't swear. So
no-one should desire to swear as a good thing, but he should use an oath for
another's weakness (which is from the evil one because weakness is an evil)
relying on the help of truth, so that he may strengthen in faith him whom he
sees to be weakened, by a necessary oath.
No comments:
Post a Comment